10 rad pro marketing na Instagramu v roce 2024
10 rad pro marketing na Instagramu v roce 2024. Instagram je sociální síť, která momentálně tvoří největší příležitost pro podnikatele získat velmi levně nejen pozornost, vybudovat značku, ale hlavně získat dobrou návratnost investice.
Asi jste si už říkali: „Instagram, to je pro ty mladý. Asi to nějací lidé používají, ale mně se to nezdá, moc tomu nerozumím a můj byznys se tam dělat/propagovat nedá.“
A to samé jste možná říkali před 7 lety o Facebooku a před 11 lety o reklamách na Google a Seznamu. Než Vám ujel vlak a dneska si nadáváte, že jste tenkrát do těch PPC a do toho Facebooku nedali více peněz nebo úsilí.
Varování: tento článek nebude „inspirativní“ ani „motivační“. Dám Vám pouze několik pragmatických tipů pro podnikatele.
Nedělejte Instagram jako Leoš Mareš
Abychom si rozuměli, tak Leoš to dělá dobře. Moc dobře. Ale vy nejste Leoš Mareš. Zkoušíte-li vypozorovat ve světě vzory, tak zkuste pozorovat jinde.
Pakliže jste firma, která prodává parkety, vaše followery nebude zajímat, jak cestujete na dovolenou, jak si fotíte latté arty nebo jak se válíte v plavkách u bazénu.
Leoš je celebrita a prodává svou osobnost. Vy jste podnikatelé a prodáváte svoji službu či produkt.
Nedělejte Instagram (jen) jako náborový profil
Mnoho firem neumí uchopit Instagram jako prodejní kanál, tak alespoň postují fotografie z pracoviště. Hrajeme s klukama stolní fotbálek, jeli jsme na obídek, blbneme u kávovaru… znáte to.
Často se tak s pár desítkami followerů dělí o to, jak je to tam cool.
Pokud omylem na jejich Instagram zavítá zákazník, může se začít bát, zda se tam přes všechny ty fotbálky a grilovačky vůbec pracuje.
Dovolte mi ale podělit se o příklad, který se mi líbí. Sice to nebylo na Instagramu, ale jeden můj známý podnikatel na svém FB profilu postuje téměř každé ráno zhruba ve 4 hodiny ráno podobný příspěvek, jako vidíte níže.
Toto je podle mého skutečný motivační post, který navíc, pokud jej uvidí potenciální zákazník, udělá mnohem lepší obrázek o tom, jak pracujete, než tofu na grilu a firemní pivko.
Videopříspěvek má o 20-50 % větší dosah než obrázek
Z toho logicky vyplývá, že máte dělat video, že jo?
Hele, bacha. Ono totiž připravit video je často o dost pracnější, ne?
Naštěstí jsme v ČR, nejsme v Americe a Instagram tu ještě není tak konkurenční platforma. A pokud Vám příprava videa zabere 3 hodiny práce, zatímco obrázek máte hotový za 10 minut, tak je možná lepší raději připravit 10 obrázkových příspěvků na týden, ze kterých bude mít každý dosah 10 x 1000 uživatelů, než natočit 3 videa, která budou mít dosah 3 x 1500 uživatelů.
Využijte bio (váš profil) pro získání návštěvnosti na web
Do textace příspěvků na Instagramu momentálně není možné vkládat aktivní linky.
Můžete to ale obejít tak, že upozorníte uživatele, že odkaz na zajímavý obsah se nachází ve vašem Biu (Profilu) a nechat uživatele prokliknout takto.
Neřešte srdíčka, řešte komentáře
Srdíčka sama o sobě jsou dobrá nejen pro vaše ego, ale také podle jejich přibývání řeší algoritmus Instagramu takzvanou akceleraci. Když u nového postu začnou rychleji přibývat, Instagram se rozhodne váš příspěvek ukázat více lidem a tím pádem vám začnou přibývat srdíčka ještě rychleji.
Ale existuje signál, který je pro Instagram silnější, než srdíčko (double-tap nebo jakkoliv jinak tomu chcete říkat). Komentáře.
Pokud chcete, aby příspěvek akceleroval rychleji, vyzvěte vaše followery, ať pod článkem zanechají komentář.
Instagram má stále ještě slušný organický dosah, rychle toho využijte
O rozdílu mezi Instagramem a Facebookem momentálně nejlépe vypovídá tento graf.
Jde o organický dosah. Jakému procentu uživatelů se průměrně zobrazují příspěvky, které na sociálních sítích postujete.
Zatímco Facebook již naprosto zaplevelili všichni podnikatelé a marketéři a zároveň je zde velký tlak na placenou propagaci, jeho organický dosah se naprosto propadl a dělat zde neplacené příspěvky má stále menší smysl.
Naopak Instagram si stále drží čísla, které měl Facebook naposledy někdy okolo roku 2009. Organický dosah zde dosahuje 25 % a více.
Nenechte si uniknout tuto příležitost. Jak nás historie naučila, nebude tu věčně.
7. Inzerujte na Instagramu přes Facebook Ads
Pokud máte Instagramový profil, vyzkoušejte na této sociální sítí i placenou reklamu. Jednak přes ní budete získávat návštěvníky na Váš web a jako vedlejší produkt získáte nové followery.
Můžete zkusit reklamy optimalizované na konverze, kdy získáte vyšší šanci na konverzi na webu a menší šanci na získání followera nebo reklamy optimalizované na návštěvy vašeho profilu, kde to je obráceně.
Nicméně například naše vlastní reklamy optimalizované na primárně získávání followerů si na sebe vydělají i pokud je měříme čistě optikou návratnosti za poptávky. Takže budování značky a získávání followerů by neměla být výmluva pro kampaň, co si na sebe nevydělá.
Stories sice trvají jen 24 hodin, ale to je jedno, ne?
Slyšel jsem od několika lidí, že nechtějí dělat Stories, protože za 24 hodin stejně zmizí a je to zbytečná práce.
Skutečně by Vás ale nemělo zajímat, jak dlouho příspěvek bude existovat, ale jaký zásah bude mít.
Stories mají opravdu slušný dosah a častokrát je uvidí více uživatelů než vaše „hlavní“ příspěvky.
Skutečnost je taková, že příspěvky, které se nemažou sice mohou lidé dohledat i po letech, ale proč by to dělali a mně zajímá celkový zásah uživatelů mojí reklamou.
Jde mi o maximální expozici, která je na Stories zdarma a pokud oslovím každý den třeba 1000 dalších relevantních potenciálních zákazníků, což obnáší přichystat jeden obrázek denně, jdu do toho!
Uložte si pár stories a nalákejte tam lidi na Váš blog, podcast, web…
Do bia (profilu) se vám vejde sice jen jeden link, ale vejde se vám tam také bezpočet uložených Stories. Skvěle to dělá například Gary Vaynerchuk, který přes uložená Stories láká na odběr jeho podcastů, sledování blog, subscribe k jeho newsletteru nebo také koupi vín z jeho vinařství.
Mohu asi zobecnit a říct, že co se práce s Instagramem týče, je Gary Vee jedním z nejlepších (pokud ne úplně nejlepším) na celém světě. Fakt!
Použijte influencery, ale zkuste ty méně vlivné
Zkuste si domluvit spolupráci s nějakými influencery. Většinou to funguje tak, že jim nabídnete peníze nebo nějako protislužbu za to, že oni zveřejní příspěvek, ve kterém budou propagovat vaší značku nebo produkt, který nabízíte.
Doporučuji ale pracovat s méně vlivnými influencery, kteří mají méně followerů.
Oni totiž influenceři, kteří mají 100 000 followerů chtějí za propagaci kolikrát i stokrát víc než influencer, který má 10 000 followerů, byť má jen 10x více fanoušků.
Navíc zde platí jedno další pravidlo, které hraje proti velkým influencerům. Čím větší počet followerů máte, tím se Vám průměrně zhoršuje procentuální dosah.
Příspěvek od inluencerky, kterou sleduje 10 000 lidí může mít dosah 30 %, zatímco příspěvek od influencera s dosahem 100 000 může mít dosah jen 15 %.
Rozhodně se Vám tak vyplatí rozdělit koláč s budgetem na influencery na více menší kousků.
Závěrem:
Instagram je tady a funguje. Když s ním začnete právě teď, neuděláte už díru do světa, protože to jste propásli před 3 lety. Nicméně pořád přes něj můžete masivně zpropagovat váš byznys za strašně málo peněz a energie.
Instagram je nyní stejná příležitost, kterou byl před 2 lety Facebook.
Nesmíte to ale dělat jako Leoš Mareš.
Nástroje na podporu Vašeho Instagramu také můžete najít zde