10 SNADNÝCH TRIKŮ K ZÍSKÁNÍ FOLLOWERS NA INSTAGRAM ZDARMA
Toužíte získat stovky až tisíce followers na instagram zdarma? Máte-li zajímavé fotografie, koníčky a příběhy, které chcete okamžitě předat široké audienci, není v posledních letech nic efektivnějšího, než si založit profil na instagramu. Právě ten je v současnosti asi nejoblíbenější platformou pro sdílení fotek (u mě tedy určitě) a jen v Česku čítá přes 1,5 milionu uživatelů.
S velkou popularitou však přicházejí velké restrikce. Vyzrát na instagramový algoritmus už není vůbec snadné. Vývojáři ve facebooku pracují dnem i nocí, aby velkým účtům omezovali dosah a nutili je tak k placené propagaci.
Ovládnete-li několik základních praktik budování instagramu, výsledky se mohou dostavit ihned: V případě mého cestovatelského profilu následujících 10 tipů přineslo 1000 followers za měsíc a 8000 za celý první rok! Řídil jsem se zahraničními blogy, jako je melyssagriffin, ale existuje i řada kvalitních českých zdrojů (wikihow). Inspirací mi dále byly i cestovatelské účty kamarádů nebo kariérní profily kolegů v Hollywoodu.
V tomto článku se se chci podělit o klíčové techniky organického růstu na instagramu, které jsem v dosavadní praxi posbíral, rozšířit je o vlastní doporučení a o trendy posledních měsíců:
1. VYBER SI JASNÉ TÉMA A DRŽ SE HO
To je sice velice intuitivní poučka – ale o to důležitější. Vaši followeři by měli na první pohled jednoznačně rozpoznat Vaše fotografie ve feedu, aniž by se podívali na jméno uživatele. To znamená:
- Nestřídejte více filtrů a snažte se vždy dodržovat čtvercový formát fotografií.
- Zkuste být originální. Na obrázku vlevo je příklad mého feedu – můžete vidět, že vždy používám filtry, které zvýrazňují barvy a příspěvky tak získávají podobný „nádech“.
- Na internetu však najdete i nespočet sofistikovanějších technik, které oživí vzhled Vašeho profilu. Pro ty línější z nás stačí například střídat černobílé fotografie s barevnými, social media guru se pak mohou inspirovat z webů jako later.com, kde najdete vzory témat od světových influencerů.
Když cílíte na pejskaře, snažte se je potěšit momentkami roztomilých borderek a vyvarujte se fotografiím jídla z Vašeho oblíbeného bistra. Dobrým příkladem účtu s konzistentním tématem může být welovesumava (pro milovníky Šumavy) nebo ellisberankova (dog photography).
2. SLEDUJ PODOBNÉ ÚČTY A BUĎ NA NICH AKTIVNÍ
Nyní se soustřeďte na Vámi zvolená témata a pomocí hashtagu, lokality či fanoušků Vašeho oblíbeného profiluzačněte rozumně lajovat nebo komentovat příspěvky, které Vám připadají zajímavé. To je asi nejdůležitější technika získávání followers na instagram zdarma ze všech! Mnoho známých profilů, které nyní dosahují desetitisíců followerů začalo právě touto cestou.
Zkuste se podívat například na Vaši oblíbenou destinaci a 15 minut před spaním rozdat několik lajků a konstruktivních komentářů (vyvarujte se jednoslovným vyjádřením jako je „krása“ nebo emotikon). Možná Vás překvapí, kolik lidí Vás začne sledovat nebo vám lajky opětuje.
Vpravo můžete vidět dobrý příklad komentáře pod fotkou z Machu Picchu (viz Galerie) od marymills_1 – obsahuje krátký příběh a otázku. Ukážete tak zájem o téma a vyzvete k rekcím, čímž zvýšíte šanci, že si Vás v komentářích všimnou i další účty (zároveň podpoříte organický dosah příspěvku, ale o tom až v dalších bodech).
3. OBJEV MOC INSTA-STORIES
Stories jsou (nejen na instagramu) jedním z nejžhavějších témat a to pro komerční i nekomerční účely. Nepřetřité stories se již staly esenciální složkou brandingu (a získávání followers zdarma) každého většího instagramového účtu. Výhodou běžných profilů je, že i ony mohou díky lokalitě či hashtagu zacílit až stovky lidí s podobnými zájmy, kteří Vás ještě nesledují.
- Dejte si ale pozor a testujte, jaká lokalita Vám přinese nejvíce zobrazení a zpráv.
- Pravidlem bývá, že zacílení menších městských částí jako je „Praha-Karlín“, přinese vzhledem k menší konkurenci více shlédnutí než obecně „Praha“.
Díky nedávným inovacím lze rovněž sdílet příspěvky starší 24 hodin, což můžete využít k recyklaci starších fotek ive Vaší aktuální lokalitě.
4. VŽDY U PŘÍSPĚVKU VYPLŇ LOKALITU A DEJ MU SPRÁVNÉ TAGY
Podle dat mého účtu zjišťuji, že okolo 10ti procent zobrazení proběhne mimo profil a feed – tedy formou vyhledávání, proto:
- Nezapomeňte tedy vždy u příspěvku uvést všech 30 hashtagů a lokalitu fotografie.
- „Správný“ hashtag by neměl být dosahem příliš obecný ani specifický.
- Zejména u menších účtů se doporučuje používání tagů s hodnotou 10 000 – 50 000 příspěvků.
… Zvýšíte tím šanci, že se Vaše fotografie na nějaký čas umístí v top doporučeních.
Známé a často používané tagy typu #igerscz nebo #czechgirl způsobí, že se Váš příspěvek ztratí v historii instagramu dříve, než jej někdo zaeviduje. Nevíte-li si rady s výběrem vhodných tagů, můžete vyzkoušet nástroje jako je ink361.
5. JAK NA ALGORITMUS?
To je složitá otázka. Můžete totiž mít tisíce sledujících, ale Vaše nejnovější fotka se zobrazí třeba jen pětině z nich. Proč? instagram se čím dál více snaží omezovat velké účty a podporovat tak dosah pouze relevantních příspěvků.
Částečně si však můžete vypomoci aktivitou u nového příspěvku. Zkuste poprosit naše skalní fanoušky, sestru, kamarády nebo babičku, aby u Vámi sdílené fotografie brzy po zveřejnění napsali komentář a dali jí lajk (nebo využijte instagram „pods“ – viz tip č. 9).
Velkou roli hraje také rychlost odezvy na nový příspěvek! Mám odsledováno, že klíčové jsou zejména komentáře za prvních 30 minut, které mohou determinovat konečný úspěch Vašeho příspěvku. Nezapomeňte, že stejnou váhu mají i Vámi psané komentáře. Pokuste se tedy reagovat a rozpoutávat konverzace kdykoliv je to možné. Podobně si můžete pomoci i vypsáním tagů ve formě komentáře.
6. ZJISTI, V JAKOU DOBU JE NEJLEPŠÍ BÝT AKTIVNÍ
Business účet Vám umožňuje sledovat aktivitu followerů v dané dny a hodiny. Nepsaným pravidlem je, že v neděli (a o svátcích večer) bývá špička a můžete tak příspěvkem zasáhnout rapidně více uživatelů než normálně (divili byste se, jak obrovský mají tyto dny vliv na úspěch hollywoodských filmů v premiérách, nebo i cenu digitálního marketingu – ale o tom jindy). Vše je ale otázkou testování. Klíčem úspěchu je kvalita a ne kvantita. Budete-li sdílet třeba jen jeden příspěvek týdně ale budete dodržovat všechna pravidla, pomůže to Vašemu brandingu více než neorganizované zahlcování feedu fotkami (já například sdílím jeden, výjimečně dva příspěvky týdně). O aktivitě vašich sledujících se můžete snadno dozvědět přímo v insights tool na instagramu:
7. ZVOL SI OSOBNÍ HASHTAG
A to ze dvou důvodů. Jednak to usnadní Vaši identifikaci napříč různými sítěmi, ale také můžete své followery vyzvat k používání tagu pro účely soutěží nebo propagaci jejich fotografií.
Podívejte se, kolik informací lze například najít použitím mého staršího osobního tagu #ekonomnacestach na instagramu i ve vyhledavači.
Ujistěte se, že je Váš osobní hashtag unikátní, a že jej používáte pod každým novým příspěvkem (i mimo instagram).
8. MYSLI NA LINK-BUILDING
Kvalitní link-building je klíčovým nástrojem řady SEO expertů a markeťáků. Ať už máte vlastní blog, facebook stránku, ale třeba i email nebo tinder profil (kreativita nemá meze), myslete na to, že každé z těchto médií lze použít k vlastní propagaci a získání followers na instagram zdarma.
Pouhá Instagram ikonka ve Vašem e-mailovém podpisu může nalákat řadu zvědavců, kteří by Váš účet jinou cestou nikdy neobjevili. Pokud si stále nevíte rady, kam ještě umístit odkazy, podívejte na blog post od matthewwoodward, který uvádí 28 možností backlinku na sociálních sítích (AJ).
9. VYTVOŘ A NEBO SE ZAPOJ DO „INSTAGRAM PODS“
Už víte, že brzký engagement u Vašich příspěvků pozitivně ovlivní jejich dosah (viz algoritmus). Instagramové „pody“ jsou snadným nástrojem, jak toho dosáhnout.
V praxi je to vlastně docela jednoduché – stačí oslovit 15 lidí se stejnými zájmy a vytvořit přímo na instagramu společný chat, kam bude každý z členů sdílet nové příspěvky.
Budou-li všichni účastníci aktivní a daný příspěvek včas okomentují, budou se s ním v rámci algoritmu dít divy! Pokud jste zakladatelem podu, dbejte na to, aby všichni z členů byli ze stejné časové zóny a aby jejich účty byly aktivní. Nevíte si rady, koho oslovit? Napište třeba přímo mně!
10. POZNÁVEJ LIDI I MIMO INTERNET
To je věc, která nevznikne ze dne na den, ale nic nikdy nepřekoná upřímný zájem kamarádů a lidí, které poznáte mimo internet. Jako cestovatel jsem poznal stovky úžasných lidiček, kteří mě aktivně podporují a mají podobné zájmy. Ať už je to kolega z práce nebo hostitelská rodina z Ameriky, jejich aktivita je k nezaplacení! Nebojte se tedy nikdy (zejména při cestování) vystoupit ze své konfortní zóny a vyměnit si kontakty.
Máte nějaké podobné zkušenosti nebo techniky na které jsem zapomněl? Jaké jsou Vaše techniky k získávání followers na instagram zdarma? Máte dotaz nebo jste našli chybu? Zpětná vazba je k nezaplacení. Budu rád, když mi necháte dotaz v komentářích nebo na sociálních sítích!